Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Wednesday, August 11, 2010

Malam Pertama

Alhamduillah. Syukur. Sangat bersyukur sebenarnya. Terasa kerdil dengan pemberian Allah SWT yang masih memberi pinjam nyawa dan akal untuk menghirup udara malam pertama Ramadhan al-Mubarak. Kerinduan yang dipendam selama setahun dan akhirnya diberi peluang mendakap kemas Ramadhan al-Mubarak. Allahu Rabbi.

Fenomena orang yang terpisah, apabila berjumpa kembali, rembesan air mata menjadi acara utama. Begitu acaranya apabila terdengar frasa Syahru Romadhona(ila akhiri ayat) dalam bacaan qiam berdiri melengkapkan solat. Air mata bergenang menakung berat di kelopak mata, dan akhirnya tertumpah mengalir perlahan di dataran pipi. Masih diberi peluang kesempatan semalam bulan Ramadhan. Entah Sahur nanti masih berpeluang menjamah sunnah Rasulullah saw. Allahu Rabbi.

Ya Allah, aku bersyukur dengan nikmat paling besar yang Engkau bahagiakan ke atas diriku, nikmat Islam dan Iman. Alhamudillah.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
Malam pertama Ramadhan 1431H
11 Ogos 2010.

No comments:

Post a Comment