Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, September 24, 2010

Merenung Bulan Purnama

Syawal masih lagi dalam suasana yang diraikan. Sudah masuk pertengahan bulan Syawal, di kala malam, bulan mengambang cantik penuh senyuman, tidak kedekut menyerlahkan sinar kepada sesiapa sahaja yang memandang.

Aku menulis coretan ini pada waktu petang kerana aku teringat, semalam, aku memandang bulan mengambang dengan penuh syukur. Begitu setiap kali pada pertengahan bulan, aku tidak akan melepaskan peluang mensyukuri nikmat penglihatan untuk merenung kagum dengan ciptaan dan kebesaran Allah SWT.

Merenung bulan purnama bukan kerana menunggu bulan jatuh ke riba, tetapi kerana kadang-kadang teringat wajah guru-guru yang pernah aku menguncup ilmu daripada mereka.

Aku masih terbayang memori pada bulan Syawal ini, diri ini ingin mencoretkan sedikit tentang pertemuan dengan Teacher Rohani, guru di Tingkatan Tiga, tahun 2000, Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar. Sekarang nama sekolah sudah ditukar kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Razali sejak tahun 2008.

Secara peribadi, aku lebih suka dengan nama sekolah yang pertama. Senang bercerita apabila orang bertanya, “Sekolah Mana?”, “Sekolah Bandor,” aku menjawab dengan penuh yakin. Boleh juga dikira, aku melangkah ke sekolah ini seorang diri. Maksudnya, mendaftar seorang diri. Umur ketika itu 13 Tahun. Tahun 1998.

Emak mengetahui pendaftaran sekolah dibuka setelah Mak Cik Nah(ibu Amri@panggilannya Meri) memberitahu, Amri dan abangnya pergi mendaftar ke sekolah hari ini. Abah pada waktu itu sedang bekerja.

Dengan sedikit duit yang diberikan oleh emak untuk membayar yuran, aku mengepit fail yang terkandung sijil-sijil dan terus sahaja membuat kayuhan basikal aku sehingga sampai ke sekolah. Waktu tengah hari, sesi pendaftaran di dewan telah lama selesai, aku yang berumur 13 Tahun ini belum mengetahui apa itu pejabat sebenarnya.

Melangkah sahaja ke pejabat, seorang cikgu bertanya, “Ada mende?” kira-kira lebih kurang begitu soalannya. “Nak daftar,” jawapan aku ringkas. Aku segera menghulurkan sijil-sijil aku. Cikgu perlu membuat semakan nama yang diterima masuk ke sekolah ini dulu sebelum menerima pendaftaran aku.

Pemberitahuan cikgu itu membuatkan aku tersentak. Semak nama dahulu? Kalau tidak diterima? Bagaimana ini. Tanpa pemberitahuan dahulu, aku sudah memandai-mandai pergi mendaftar sendiri.

Cikgu itu kembali. “Nama awak ada. Yurannya RM 150”. Fuhh…lega. Alhamdulillah. Setelah selesai urusan pendaftaran, aku pulang dengan kayuhan basikal yang lebih laju. Memberitahu kepada emak, sudah siap mendaftar. Tanpa mengira waktu panas tengah hari, di bulan puasa. Sampai di rumah, emak memberitahu cikgu sekolah rendah baru sahaja telefon, memesan supaya pergi mendaftar ke Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar hari ini.

“Sudah balik cikgu. Terima kasih kerana mendidik saya selama di sekolah rendah,” aku berbicara di dalam hati.

Eh, sebenar tulisan ini ingin menceritakan memori beraya ke rumah Teacher Rohani, guru tingkatan tiga aku. Terbabas pula kisah diri aku mendaftarkan diri ke sekolah ini. Namun, di sekolah inilah titik pertemuan dengan Teacher Rohani. Mengayuh basikal dalam peristiwa Ramadhan sehingga menunggang motosikal untuk bertamu di bulan Syawal.

Syawal 5, 1431H. Selepas selesai menunaikan solat zohor di surau bersama Kerol dan Zaki, bunyi bingit ekzos motor kami kembali memecah suasana jalan raya yang tampak sunyi pada hari ini. Jalan Tok Adis Kuala Ibai ke Jalan Gong Tok Nasek.

Sebelum itu, kami, baru sahaja selesai menghadiri “naik rumah” Dr. Izzad@kami panggil Pok Jad di Taman Adis Indah. Pok Jad akan menimang cahaya mata tidak lama lagi. Doakan semoga semuanya selamat dan sihat. Rumah Pok Jad ini juga meriah dengan kehadiran teman-teman yang lain. Poji, Shahrir, Zarir, Duan, Pian dan rakan-rakan perempuan iaitu Sabrina, Dr. Fatimah dan kawan mereka(maaf, aku tidak sempat bertanya nama). Lupa, adik Sabrina yang aku tidak perasan sosok tubuhnya yang tenggelam di antara kakak-kakak mereka.

Rencana Kerol mahu ke rumah Teacher Rohani selepas ini. Hmm…. Teacher Rohani, sudah lama aku tidak bersua muka dan menyapa mesra. Kali terakhir sempat bertemu ketika Reunion tahun 2004. Rencana yang bagus. Aku dan Zaki turut serta.

Di rumah Teacher Rohani, ucapan salam kami disambut suami Teacher Rohani. Senyuman yang mengiringi pelawaan masuk mengagahi langkah kami yang segan bertamu ke rumah Teacher Rohani. Teacher Rohani sekeluarga baru sahaja pulang dari Kuala Lumpur. Sibuk menguruskan cucu sulung mereka.

Sementara menunggu Teacher Rohani, perbualan mesra kami bersama suami Teacher Rohani mengisi ruang waktu. Sudah pasti soalan bekerja di mana harus dijawab. Zaki, Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa UTM, yang sedang meneruskan pengajian Teknologi Pendidikan Elektrikal, sememangnya seorang yang penuh karisma. Bercakap tentang politik dan kepimpinan, aku kira Zaki mampu mengupas dengan baik isu-isu semasa. Aku hanya memasang telinga perbualan suami Teacher mengenai pentadbiran dan kepimpinan negara.

Kerol, sekarang bertugas sebagai jurutera Telekom Malaysia di Kuala Lumpur. Pertalian Kerol dengan Teacher Rohani dan Suami lebih rapat kerana ayah Kerol merupakan bekas pelajar mereka. Kerol boleh dikira pangkat cucu. Cucu? Bagaikan tidak percaya, Teacher Rohani tampak lebih muda dari usia.

Sementara menunggu kedatangan Sabrina, Dr. Fatimah dan kawan mereka, kami semua semacam membuka satu diskusi ilmiah tentang kepimpinan negara. Kelompok kami seharusnya menjadi pelapis yang dapat membawa masyarakat muda ke arah yang lebih baik.

Dalam waktu yang sekejap-lama, kehadiran tiga gadis beserta seorang si cilik yang comel(adik Sabrina) ini menyerikan lagi pertemuan hari raya di rumah Teacher Rohani. Sabrina dan Dr. Fatimah, merupakan kawan sekelas di tingkatan Tiga. Sebenarnya sudah menjadi kawan sekelas sejak di tingkatan dua. Selepas tingkatan tiga, kami semua bertebaran merasai pengalaman suasana kehidupan di sekolah ASRAMA. Harapnya tidak silap mengeja AsMaRa.

Seperti biasa, kalian harus menjawab soalan lazim bertamu ke rumah orang. Bekerja di mana. Aku mendengar teliti lontaran jawapan kalian. Sabrina, guru fizik di Sekolah Manir, dan Dr. Fatimah, doktor perubatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah.

Susah-susah Teacher Rohani menyediakan karipap panas, tidak manis jika tidak merasa. Apa lagi, santapan daripada sediaan guru, jangan ditunggu. Insyaallah beroleh berkat. Dalam menjamu selera, sudah pasti suasana untuk berbual mesra dan bergelak ketawa lebih membugar. Dari aktiviti kerjaya sehingga menyentuh acara perkahwinan, lontaran pertanyaan, usik mengusik dan nasihat tersemat kemas dalam memori ini.

Acara orang dewasa, aku nampak adik Sabrina tampak bosan. Mukanya comel sudah mula tidak ceria. Kasihan. Pertemuan hari raya ini juga membawa perkenalan kepada kawan mereka di SESTER dulu. Hanya tahu dia seorang jurutera. Jurutera? Perkataan ini cuba aku kaitkan dengan kehidupan yang pernah aku tinggalkan. Aku tidak berminat cerita di sini.

Celahan soalan tahun ini siapa pula yang berkahwin menyukarkan sekalian yang bertamu untuk menjawab. Aku menjawab pantas, “Saya, Teacher. Tetapi saya sebut sahaja je ni. Tak tau bila,”

“Itukan doa. InsyaAllah,” jawab Teacher Rohani.

“Molek kita semua suatu hari buat gathering, jumpa semua, bawa anak, seronok dapat jumpa,” Teacher Rohani memberitahu secara bersahaja. Namun aku dapat merasai dalam lubuk hatinya ingin bersua muka pelajar-pelajarnya. Insyaallah, kita semua yang bergelar pelajar akan bertemu semula jika diberi kesempatan.

Sebenarnya bukan perbualan ini sahaja yang terngiang-ngiang di telinga aku sehingga saat ini, tetapi lain-lain perbualan ketika bertamu ke rumah Teacher Rohani masih segar dalam ingatan.

Petang yang beransur melabuhkan tirai ini, menunggu senja merangkak pulang untuk kelam malam mengisi sunnah alam, aku kira sampai di sini sahaja coretan pertemuan hari raya di rumah Teacher Rohani. Banyak lagi yang ingin ditulis, namun masa antara Asar dan Maghrib ini cukup-cukup untuk helaian ini.

Kelam malam aku harap tidak terlalu kelam kerana masih ada bulan purnama mungkin malam ini. Merenung bulan purnama bukan kerana menunggu bulan jatuh ke riba, tetapi kerana kadang-kadang teringat wajah guru-guru yang pernah aku menguncup ilmu daripada mereka.

Teringat juga wajah kawan-kawan yang mengenali diri ini………………….


Tinta yang ikhlas,
Fatihi Razali
15 Syawal 1431H
24 September 2010

No comments:

Post a Comment