Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 31, 2010

Banjir besar Nabi Nuh AS




Malam yang hujannya kadang-kadang menitik laju terjun ke bumi, kadang-kadang bagaikan tangisan yang berhenti, mengingatkan diri tentang banjir. Sejarah umat manusia apabila bercerita tentang banjir mungkin mengambil iktibar peristiwa banjir besar zaman Nabi Nuh a.s.

Umat Nabi Nuh a.s yang engkar selalu berhujah dengan kebatilan. Kebatilan ini, mereka merasakan lebih pintarnya daripada Nabi Nuh a.s dengan menyembah tuhan lain selain Allah SWT. Mereka sendiri tidak terjawab jika ditanya tentang menukar jalan matahari, dan mencapai bintang. Masih bongkak mengaku tersangat pintar.

Maka, biarlah banjir yang besar menenggelamkan kedegilan mereka walaupun sempat mengejek kesungguhan Nabi Nuh a.s membina kapal, kesungguhan Nabi Nuh a.s mengajak ke arah kebaikan. Ketika ini, hubungan darah daging dipisahkan dengan pegangan akidah. Anak Nabi Nuh a.s yang engkar juga turut tenggelam.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
13 Muharram 1432H
19 Disember 2010.

No comments:

Post a Comment