Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 31, 2010

Bergelanggang jatuh bangun




Menekuni asas ilmu ekonomi mikro dan makro membuka lingkup minda usahawan untuk bersedia menghadapi cabaran yang sedia menjengah dalam pola-pola tertentu. Kuasa ekonomi bergelanggang permainan jatuh bangun. Horizonnya tidak diduga jika tidak bersedia. Menguasai dua asas, makro dan mikro ini umpama bekalan penting dalam kelangsungan pencapaian ekonomi melalui keusahawanan.

Ekonomi makro mencakupi persekitaran ekonomi setempat, nasional, serantau dan antarabangsa. Kepekaan perubahan pola dan aliran ombak persekitaran-persekitaran ini bagaikan satu tumpuan yang merenung tajam gerak-geri sasaran. Mengutarakan contoh persekitaran setempat, usahawan perlu tangkas menangkap kesan kepada perniagaan akibat pembangunan setempat. Adakah merangsang jualan atau cuba-cuba menggugat kedudukan?Ideanya ialah strategi. Di peringkat negara,dasar-dasar kerajaan selalunya dinamik bagi mengekalkan pertumbuhan ekonomi. Maka kita tidak perlu statik untuk mengikut dinamik ini. Peringkat antarabangsa membuka lautan yang lebih luas tanpa sempadan. Maka, peluang dan ancaman perlu dikemudi dengan baik.

Ekonomi mikro berkisar hubungan kuantiti penawaran dan kuantiti permintaan serta harga pasaran. Meneliti faktor-faktor yang mempengaruhi kuantiti penawaran dan permintaan merupakan langkah awal. Juga langkah penting untuk mengimbas harga pasaran. Jika kuantiti permintaan meningkat dan kuantiti penawaran berkurangan, maka harga pasaran adalah tinggi. Sebaliknya, kuantiti permintaan berkurangan dan kuantiti penawaran meningkat, maka harga pasaran adalah rendah.

Dua elemen ini bagaikan ingin beradu kekuatan dengan usahawan. Usahawan sebagai sumber modal insan yang peka dan dinamik serta berkebolehan mengemudi bahtera merentas lautan dunia tanpa sempadan akan bersedia bergelanggang jatuh dan bangun.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
11 Muharam 1432
17 Disember 2010

No comments:

Post a Comment