Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 31, 2010

Ibrah kejadian Nabi Adam AS



Malam ini, terjadual siap bahawa aku harus meneliti lembaran sejarah. Sejarah yang bukan hanya tinggal nama dan tarikh, namun pengajaran yang mengambil tumpuan untuk melihat diri, adakah arus sejarah yang lalu mengalir begitu sahaja tanpa diceduk buat menghilangkan dahaga nilai manusiawi.

Secebis sejarah yang ditatap pada malam ini ialah ibrah kejadian Nabi Adam AS. Manusia pertama yang diciptakan oleh Allah SWT. Allah menciptakan manusia agar menjadi khalifah di muka bumi. Sepintar akal yang dapat membezakan baik dan buruk, serta selembar petunjuk yang diberikan oleh Allah SWT agar manusia itu tidak terpesong, sesat dan sengsara. Namun, manusia itu ada pengacaunya, Iblis Laknatullah. Pengacau yang menusuk jarum kerosakan tatkala manusia itu bertemu titik kelemahan iaitu LUPA dan NAFSU.

Kerana lupa, iblis tersenyum melihat Adam dan Hawa memerah keringat di bumi, tidak seperti di syurga yang indah senangnya. Kerana nafsu, nyawa Habil direntap oleh turutan nafsu Qabil yang diapi-apikan oleh iblis. Memang benar, iblis itu musuh yang nyata. Iblis sudah bersumpah awal-awal dengan takbur dan sombongnya. Ibrahnya, “Aku berlindung dari syaitan yang direjam”.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
6 Muharram 1432H
12 Disember 2010

No comments:

Post a Comment