Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 31, 2010

Cubitan ilmu tekanan



Kesempatan pada waktu malam yang lewat, waktu ahli rumah berdengkur, waktu ahli ibadat bermunajat, dan waktu ini aku merasai cubitan ilmu tentang tekanan. Teori fiziknya daya per luas permukaan. Walaupun suasana pada waktu ini tidak menekan diri, tetapi tekanan atmosfera tetap menolak dan menekan.

Merenung kehidupan ini, masalah yang timbul(tidak pernah mendengar masalah yang tenggelam), sedikit sebanyak memberikan tekanan. Tekanan yang membuatkan diri ini resah dan gelisah, mundar dan mandir, marah dan naik darah, tidak senang duduk, juga tidak senang berdiri, malah tidak senang baring. Begitulah penangan tekanan.

Namun, tekanan yang menujah kuat, atau menekan lembut, boleh disapa dengan hemah dan waras. Cuma memerlukan masa untuk bernafas, memerlukan tempat untuk dilepaskan, memerlukan akal untuk difikirkan, dengan cara terbaik tanpa mudarat.melarat dan tertiarap. Makanya, tekanan angin dalam tayar perlu dipastikan betul agar perjalanan lancar dan selamat.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
8 Muharram 1432
14 Disember 2010

No comments:

Post a Comment