Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 31, 2010

Umar Abdul Aziz bahagian I



Malam ini, mengisi ruangan waktu malam Rabu, telah terjadual diri untuk menghayati karya sastera atau falsafah. Diri ini memilih novel sejarah Islam, Umar Abdul Aziz Bayangan Khalifah al Rasyidin, sebuah karya Abdul Latip Talip sebagai bahan termuat waktu ini. Namun, diri ini hanya sempat berkelana tentang Umar Abdul Aziz sejak dilahirkan sehingga mula mendapat pelajaran daripada datuk saudaranya, Abdullah ibnu Umar al-Khatab.
Saat kelahiran Umar Abdul Aziz sangat cemas, kerana Madinah dicengkam serangan tentera Yazid. Ibunya Laila Ummu Ashim hanya mampu berserah kepada Allah SWT. Dengan bantuan Abdullah Umar, membawa ibunya bersembunyi di Masjid Nabi dan mendapat jaminan daripada tentera Yazid,anak ini lahir untuk melihat umat tersenyum seketika dengan pemerintahannya. Ditambah dengan kemaraan tentera Yazid yang beralih serangan ke Mekah, peristiwa hitam runtuhnya Kaabah dibaham peluru pelantik besar, mencalit sejarah gelap dan cahaya.Gelapnya ialah kesucian Kaabah ternoda. Cahayanya ialah kelahiran Umar Abdul Aziz.
Sejak kecil, Umar Abdul Aziz bersinar rasa takutnya kepada Allah SWT. Melihat ibunya memasak sudah cukup membuatnya menangis. Takut api neraka menjulang kerana kanak-kanak sebagai umpan menghidupkan api. Begitu gambaran takut dan takwa si anak kecil ini. Ternyata, semakin dewasa,semakin takut dirinya kepada Allah SWT.
Pemergian kedua ibu bapanya ke Mesir untuk menjalankan tugas gabenor, tidak menghalang Umar Abdul Aziz tinggal bersama Abdullah Umar di Madinah untuk mencedok lautan ilmu daripada ulama terbilang. Firasat Abdullah Umar,anak kecil ini akan menjadi orang yang terkenal suatu hari nanti dan menjadi pemerintah yang adil seumpama doa ayahnya,Umar al-Khatab.
Fatihi Razali
Kuala Terengganu
Muharram 1432H
Disember 2010

No comments:

Post a Comment