Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Tuesday, June 29, 2010

Apa khabar teman lama dan cikgu?

Buntu dan kabur, tiada gagasan yang ingin dicanang dalam ruangan tulisan kali ini. Akal gelap tiada ruang cahaya idea menyelinap walaupun pencerahan cahaya skrin komputer riba berteman cahaya lampu meja menyegarkan mata. Menoleh ke arah kalendar yang berdiri mempamerkan diri bagaikan seorang model yang tidak menjadi tontonan ramai, hanya sekejap-sekejap menjadi siulan “hmm…cepatnya masa berlalu,” mata tertumpu suatu tanda bulat pada haribulan ke sekian. Ada apa pada tarikh tersebut?



Oh ya, perjumpaan bekas penuntut di daerah Kuantan. Di Alor Akar rasanya, ingat-ingat lupa namanya, maklumlah usia semakin senja dan dicampur cara permakanan yang kurang sihat menyebabkan memori ini tidak sedaya dulu. Sudah dua tahun hampir sedekad kaki ini tidak berpatah balik ke taman ini. Bukan kerana tamannya tidak indah, tetapi kaki ini sentiasa mahu melangkah ke hadapan, membawa bersama pesanan dan curahan kasih sayang sang murabbi. Doanya dipanjangkan usia untuk diri ini mendakap erat teman lama dan berbual mesra bersama sang murabbi di majlis perjumpaan yang pertama kali diri ini menjenguk bertanya khabar. Apa khabar teman lama dan cikgu?




Fatihi razali
Kuala Terengganu
16 Rejab 1431H
29 Jun 2010

No comments:

Post a Comment