Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Monday, June 28, 2010

Membaca

Membicarakan tentang buku, bukan semuanya berminat. Seakan suatu yang membebankan. Usahkan membacanya, melihatnya pun menyampah kerana tidak menghiburkan hati. Jika memegang objek buku ini, diri ini takut digelar ulat buku. Ulat yang merayap,mengensot,berguling dalam lipatan buku. Mungkin ini asalnya simpulan bahasa ulat buku.



Cubalah membuka buku dengan sedikit tenaga, membelek hanya sehelai sahaja, nescaya hati akan tertarik untuk terus membaca. Buku yang diterbitkan telah disaring dengan patah perkataan yang mengasyikkan dan indah serta memukau fikiran untuk hanyut dalam travelog cerita. Instrumen membaca sebenarnya pelbagai, ada melalui peristiwa, tindakan, pengalaman, tontonan dan semacam lagi bentuk pembacaan. Namun, jika semua itu didokumentasikan dalam naskhah manuskrip seperti buku, ianya boleh diselongkar kembali untuk mencari nota-nota kehidupan. Membaca tidak rugi walaupun jam masa sentiasa berdetik.

Hobi baru bermula…….baca buku…..tetapi langkah pembacaan lambat kerana cuba mengunyah hancur patah perkataan….



Fatihi razali
Kuala terengganu
15 Rejab 1431H
28 Jun 2010

No comments:

Post a Comment