Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, June 26, 2010

Ibnu Khaldun

Abdul Rahman Abu Zaid Waliyuddin ibn Khaldun, nama besar dalam dunia keilmuan. Tunis yang menjadi tempat kelahirannya pada tahun 732 Hijrah kagum dengan bintang yang bersinar seperti barisan sarjana yang lain. Karyanya yang agung, Muqaddimah,satu pencerahan dalam bidang sejarah. Luas karangannya sebuah ensiklopedia sintesis metodologi sains kebudayaan yang sangat penting. Menyelongkar kitab ini boleh membantu ahli sejarah untuk menghasilkan kajian yang tepat dan ilmiah.


Disoroti pengakuan sarjana Barat, diakui sumbangan pemikiran Ibnu Khaldun dalam bidang sejarah adalah terulung. Ahli sejarah dan falsafah agung sepanjang zaman. Menurut Ibnu Khaldun, manusia ialah makhluk sosial yang mempunyai roh, akal dan tubuh badan serta masing-masing mempunyai tugas dan keperluannya. Kesemua unsur ini perlu bekerjasama unutk memenuhi kebahagiaan hidup. Menerusi roh, akal dan tubuh badan inilah yang melahirkan peradaban dan seterusnya mencetuskan sejarah sains.


Mengenal sarjana-sarjana Muslim, menaikkan semangat untuk mengembara dalam dunia keilmuan…………………


Fatihi razali
Kuala terengganu
4 Rejab 1431H
17 Jun 2010.

Rujukan: Pertentangan Islam dan Barat, Mohd Asri Mat Daud, d’PPG Niaga, Muharram 1425H, Selangor.

No comments:

Post a Comment