Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, June 26, 2010

Menyebut makhraj huruf

Jangankan hendak membaca kalimah itu dengan betul, menyebut makhraj huruf sudah terbelit lidah. Namun, semua itu harus dilalui dalam belajar membaca al-Quran. Fadilatnya pahala. Pahala belajar dan pahala membaca. Sayugianya tidak berputus asa untuk meneruskan pengajian al-Quran. Biar lambat satu persatu, asalkan dapat membaca dengan baik kemudian hari. Kita tidak ditanya kenapa tidak pandai, tetapi ditanya kenapa tidak belajar. Maka alasan apa yang diri ini ingin diberikan dihadapan Allah SWT. Masih mahu beralasan?


Sungguh merdunya alunan bacaan al-Quran si Qari itu, sehingga menusuk ke dalam qalbu.Sungguh segarnya alunan bacaan al-Quran si Hafiz itu, sehingga diri ini asyik mendengar. Sungguh banyak pengajaran isi al-Quran yang disampaikan si Alim itu, sehingga mengentarkan hati ini. Sebelum itu, lidah ini juga sedia terbelit menyebut makhraj huruf supaya bacaan al-Quran betul.


Fatihi razali
Kuala terengganu
15 Rejab 1431H
26 Jun 2010.

No comments:

Post a Comment