Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, June 26, 2010

awan melankolik

Melihat mukanya yang bercuaca muram, termenung, sudah dapat menggagak perasaannya diselubungi awan melankolik. Petanda hujan air mata akan tiba. Intuisi ini kuat mengatakan ada pertengkaran dalam hatinya. Diri ini datang sebagai orang tengah yang sedia menadah telinga untuk menakung luahan perasaannya. Ooo…begitu. Anggukan demi anggukan tanda dengar, bukan faham, samar-samar fahamnya kerana orang tidak rasa apa yang kita rasa. Sudah tidak rasa, mana mungkin faham. Biarlah faham itu terkurung dalam lontaran lisan luahan perasaan. Aneh, seseorang itu cepat memahami perasaan apa yang dirasa si peluah perasaan. Mungkin seorang yang bijak. Harapnya tidak buat-buat bijak.


Cerita dirinya dirundum musibah. Pasti setelah menyelesaikan patah luahan perasaan, dirinya menagih khidmat nasihat. Diri yang tiada pengalaman dan ilmu, pasti sukar untuk berada dalam sintaksis bicara yang tidak melukakan hatinya. Kalau ditulis atau ditaip, patah perkataan mungkin boleh disusun dan diubah. Tapi ini secara langsung. Kalau bicara begini “Sabarlah, mungkin ada yang lebih baik.” Takut-takut hatinya tersentak,”Apa,ingat selama ni aku tak bersabar. Yang sekarang tak baik ke?”
Susah sebenarnya memberi nasihat. Harapnya kita, dirinya dan semua orang faham,hidup ini tidak terlepas daripada musibah. Suatu ujian terhadap diri kita.


Fatihi razali
Kuala terengganu
15 Rejab 1431H
26 Jun 2010

No comments:

Post a Comment