Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Thursday, February 4, 2010

Ada apa dengan nombor

Hisab, hitung, bilang, kira dan nilai. Automatik jawapannya nombor. Dan juga dipanggil angka. Sekalian umat faham apa itu nombor. Nombornya bermula negatif infiniti sehingga infiniti. Ilmunya disebut matematik. Sedih jika ditolak kerana nilainya berkurang. Gembira ditambah kerana nilainya bertambah. Senyumannya melebar lantaran nilainya berganda didarab. Murung jika nilainya dibahagi-bahagikan. Boleh jadi sedih, gembira, senyum dan murung berubah wajah jika bertukar angka.


Selalu dianggap saintifik dan spesifik jika keputusannya berdasarkan angka. Mahu tahu harga gula dan petrol, mahu kenal siapa billionaire, mahu faham nisbah pembahagian harta pusaka, mahu beri kewajipan zakat, mahu gali lubang kubur, mahu lihat untung rugi, mahu dengar volume radio, mahu tekan kalkulator, mahu dapat keputusan peperiksaan, mahu semahunya, maka wajib kenal nombor 1 2 3. Terkadang nombor itu apa ada. Terkadang nombor itu ada apa.

Mahu kahwin? Lagi perlu banyak membilang………Monolog sendirian….

Fatihi razali
Kuala terengganu
19 Safar 1431H
4 Februari 2010

No comments:

Post a Comment