Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Tuesday, February 9, 2010

kelana di medan ilmu

Seorang pengembara yang berkelana sama ada di jurang, lembah, lautan, atau daratan padang pasir, pastinya mencatat segala suka duka di medan kelananya. Kelananya yang dekat-jauh, pendek-panjang, sekejap-lama, tidak sia-sia. Ianya diiktiraf agama, diakui umat, dan disanjung negara.


Membuka tirai diari lama, catatan pena pengembara masih jelas dan nyata. Ianya tidak hancur walaupun cuba disantap serangga lipas dan anai-anai. Dicatatnya, jam yang ke sekian, mendengar pidato professor. Hari yang ke sekian, memerah sekerasnya otak bagi menjawab soalan peperiksaan. Waktu yang ke sekian, berpencak dan beriadah di gelanggang budaya bangsa. Malam yang ke sekian, duduk bersila menghadap pendeta memperdengarkan maksud ayat suci al-Quran dan hadis Nabi saw. Malam yang ke sekian juga, bergelak ketawa meluahkan rasa resah di meja makan bersama teman seperjuangan. Pagi yang ke sekian, kalut, kelam-kabut, sesak, berlumba menghadiri kuliah wajib. Asap kenderaan juga turut sama berlumba bersama pengawal keselamatan yang tegas.

Sepanjang kelana di medan ilmu, mutiara yang ada terjumpa dikutip. Digilap dan digosok. Biar tidak berkilat atau cemerlang, tetapi mutiara itu sekurang-kurangnya memberikan sedikit pengalaman.




UTM, Skudai, 2003-2007……..Masih ingat saat disaman pengawal keselamatan…….



Fatihi razali
Kuala terengganu
23 safar 1431H
9 Februari 2010

No comments:

Post a Comment