Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Monday, February 1, 2010

Balada 4 pagi


Selesai dahi mencecah ke sejadah menyempurnakan solat, sepuluh jari disusun memohon doa keampunan. Bibir basah mengalunkan zikir sambil berfikir kebesaran Yang Maha Besar, dan lidah lembut diletakkan menepati makraj huruf membaca kalam suci al-Quran. Kesyahduan hambaMu yang beribadat di sepertiga malam.


Helaian demi helaian buku tebal rujukan dibelek dan ditelaah, mengutip mutiara hikmah di celah lipatan muka surat. Pena yang asyik menari, mencatat segala tinta puitis untuk melakar segugus sajak citra. Dan juga, skrin visual kontemporari yang canggih mampu menterjemah bait-bait tradisi penulis prolifik.

Tidak konkrit jika secawan kopi panas tidak menjadi teman yang setia sambil telinga dihiburkan dengan nyanyian unggas dan cengkerik di sebalik semak. Angin nyaman yang segar sejuk sehingga menusuk ke tulang, masuk merayap melalui celahan jendela. Baju tebal menjadi perisai untuk pagi ini.

Retina mata yang fokus, gegendang telinga yang bergendang, serebrum otak yang memikir, jantung yang berdegup mengepam darah, hati yang tenang dirembes enzim, otot-otot jari jemari bergerak, semuanya selari dengan peredaran bulan dan bintang sehingga menanti azan subuh berkumandang. Balada 4 pagi.



Fatihi razali
Kuala Terengganu
16 safar 1431
1 Februari 2010

No comments:

Post a Comment