Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, February 13, 2010

Balik kampung....

Kalendar yang terpacak di hujung meja kini sudah dicalit dakwat merah, ditanda bulat, memberi isyarat kepada akal untuk bermonolog sendirian memikirkan persiapan untuk bermusafir. Hari yang bertanda tidak sabar berpergian dirasakan sudah hampir tiba waktunya.



Fikiran kini hanya mampu melayang membayangkan keriangan suasana yang ditinggalkan sekejap-lama untuk berbakti di perantauan. Angin dari sana bagaikan sudah dirasai di sini. Udara dari sana bagaikan sudah dihirup di sini. Balada dari sana bagaikan sudah didengar di sini. Halusinasi ini memerangkap hati ini untuk segera sampai ke destinasi.


Saat sampai ke destinasi, seribu satu hikayat, cereka, dan puisi citra hidup yang ingin diceritakan sambil meneguk secawan teh. Ketawanya yang berdekah melupakan tangisnya yang sedu di lorong kelana. Sukanya yang panjang melupakan dukanya yang pendek di jalan kembara. Biar sekejap asalkan dapat melepaskan rindu bertentang mata, mendakap mesra, berbual panjang, dan bergurau senda.


Selamat bercuti di kampung………


Fatihi razali
Kuala terengganu
28 Safar 1431H
13 Februari 2010

No comments:

Post a Comment