Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, February 6, 2010

Ke garisan,sedia,mula.....


Jantung yang berdegup kencang, sekencang turun naik omboh silinder enjin lejang, darah panas yang mengalir sejak sesi memanaskan badan dimulakan, serta otot-otot anatomi yang sedia menunggu untuk dikerah dan diperah, semuanya menunggu isyarat pistol memuntahkan letupan tanda perlumbaan bermula. Perlumbaan yang masyhur sejak tamadun Greek sehinggalah ke waktu ini. Tidak kurang juga cereka zaman kanak-kanak, kisah teladan arnab dan kura-kura.


Kiri kanannya pesaing hebat yang tidak mahu mengalah selagi kaki tidak melepasi garisan penamat. Fokus matanya tajam membayangkan kilauan emas. Besar jiwanya mendambakan kemegahan digelar pelari terpantas. Kelopak telinga ini tidak lagi menghiraukan sorakan penonton. Hanya kedengaran desah hembus nafas sendiri menukar pantas oksigen dan karbon dioksida.

Garisan penamat hampir tiba. Pecutan dalam halaju ditambah. Otot-otot keras digagahi juga untuk bekerja selagi kudrat ada. Selesai kaki melangkah melepasi garisan penamat, saat itu wajah yang tadi garang dan bengis bertukar senyuman puas menghabiskan larian. Menunggu nama diumum untuk dikalung pingat emas,perak dan gangsa. Yang selainnya, pingat kesungguhan menyahut cabaran.


Hari Sukan Sekolah dalam kenangan………..


Fatihi razali
Kuala terengganu
21 Safar 1431H
6 Februari 2010

No comments:

Post a Comment