Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, February 5, 2010

Saudaraku di Bumi al-Quds

Melunjur di atas sofa empuk sendirian sambil lengan bersilang mengalas kepala yang kadang kala ingin memberhentikan sekejap unit proses dalam sistem minda. Namun, saat ingin menekan suis kelopak mata untuk memadam skrin memori, saat itu kuasa proton-elektron mengecas kembali rentetan sejarah kota Baitul Maqdis.

Di sinilah lahirnya para anbiya’. Masyhur dalam tinta al-Quran perjalanan Israk Mi’raj Junjungan Mulia saw. Manuskrip sejarah juga menceritakan keunggulan Khalifah Umar al-Khattab berjalan memasuki kota suci ini. Kagum di sebalik pembebasan dalam menegakkan syiar Islam oleh pahlawan unggul Salahuddin al-Ayubi. Lahirnya intelektual sepanjang zaman, mujtahid agung Imam Syafie dari daerah Gaza yang mewarnai dunia mazhab.

Namun, balada bumi Palestin tidak indah lagi. Bermulanya Nakba 1948. Satu demi satu perjanjian yang melukakan hati anak-anak kecil Palestin. Sebut saja perjanjian apa, Balfour 1917, Buku Putih 1930, Resolusi 181, Oslo 1993, dan apa lagi, semuanya melacurkan bumi Palestin. Saban hari, ada saja darah syuhada menyimbah bumi, anak kecil menangis sekuatnya, isteri dan ibu hanya redha pemergiaan pejuang dihatinya. Teratak mereka berteduh sudah tidak teduh. Tanah bukan lagi hak mereka. Kurang ajar Zionis menceroboh Masjidil Aqsa dan rumah Allah. Peluru disasar tepat ke jantung pemuda yang hanya mengagahkan diri melontar seberapa banyak mungkin batu melawan balas. Bom dimuntah membedil hospital dan sekolah. Trauma yang berpanjangan.

Tiada apa yang aku lakukan untuk membantumu wahai saudaraku. Aku hanya selesa berbaring di sofa empuk ini. Aku lebih enak mendengar cerita para artis daripada menjeling berita pergolakan ditanah airmu. Jika disuruh boikot, aku tidak mampu menahan selera. Diajak melangkah berdemonstrasi, aku malas. Aku sedar, hati ini berpenyakit yang tiada istilah dalam kamus perubatan moden. Penyakit hati terlalu cintakan dunia dan takutkan kematian sepertimana pesanan sabda Nabi saw. Namun, biarlah sepatah doa selepas solatku mengiringi perjuanganmu wahai saudaraku.



Fatihi razali
Kuala terengganu
20 safar 1431H
5 Februari 2010

No comments:

Post a Comment