Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, February 12, 2010

Ulama yang mula berjuang...

Kemerdekaan, penceritaannya tidak mudah. Harganya menuntut dibayar darah, laungannya menuntut dilafaz semangat, detiknya sentiasa cemas. Setiap inci bumi yang berdaulat tidak sanggup melihat penjajah menjejakkan kaki menceroboh dengan zalim dan sombong. Coretan tinta sejarah dunia Timur mencatatkan api memperjuangkan kemerdekaan dipercik oleh lidah ulama, dinyala pemikiran intelek lulusan agama.


British dengan gagasan ‘Pax-Britannica’ bercita-cita besar untuk menerjah setiap inci ruang bumi dan dengan penuh kesombongan mengungkapkan “the sun is never set in the British empire” melayarkan bendera penjajahan bertemakan “God,Gold, Glory” menjarah bumi Timur. British tidak keseorangan berlayar. Perancis, Itali, Belanda, Portugis turut sama berlayar. Namun, dari Algeria, Libya, Sudan, Mesir, Iraq, India, Indonesia sehinggalah ke Tanah Melayu, ungkapan ini perlu berhadapan dengan tajamnya lidah, kuatnya semangat, tuntasnya berjuang para ulama.

Teungku Hassan Krueng Kalee di kepulauan Indonesia, Syeikh Umar Al-Mukhtar “The Lion of The Desert” di padang pasir Libya, Sheikh Abdul Qadir Al Jazair di negara ‘sejuta syuhada’ Algeria, Sayyid Ahmad Brelvi di benua India, Sheikh Jamaluddin Al Afghani ,Sheikh Muhammad Abduh, As-Syahid Imam Hassan Al-Banna di sebalik kota piramid Mesir, Sheikh Muhammad Amin Al-Husaini dan Syeikh Izzudin Al-Qasam di kota BaitulMaqdis, Ustaz Muhammad Mahmud As Sawaf di tapak tamadun tua Mesopotamia Iraq, serta tanah Sudan yang bergema dengan nama Syeikh Muhammad al Mahdi, semuanya bagaikan obor untuk melaungkan bumi ini tidak rela dijajah.

Wilayah Pattani masyhur dengan nama besar seperti Sheikh Abdul Samad Al Palimbani, Tuan Guru Haji Sulong Abdul Kadir. Darah ulama dan pahlawan yang mengalir dalam jiwa Sheikh Ahmad al-Fathani telah meletakkan beliau sebagai tokoh ulama pejuang terpenting dalam sejarah kemerdekaan negeri-negeri Melayu. Dari sini, lahirlah pejuang seperti Tok Janggut, Sheikh Abdul Rahman Limbong, dan ulama-ulama yang lain.


Era moden Tanah Melayu menyaksikan gerakan ulama reformis seperti Sheikh Abdullah Fahim, Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ustaz Abu Bakar al-Baqir, Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan melakar nama dalam agenda kemerdekaan negara. Pelita yang bernyala ini tidak pernah padam walaupun cuba dipadam.



Fatihi razali
Kuala Terengganu
26 safar 1431H
11 Februari 2010



Rujukan:
Ulama dalam sorotan perjuangan kemerdekaan

No comments:

Post a Comment