Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 11, 2009

Khalifah Uthmaniyyah dalam kenangan


Satu bala. Tatkala diri ini menatap pecisan-pecisan sejarah,mengingat sabda junjungan besar Nabi saw,meninjau kehidupan umat,ketiga-tiga pembelajaran ini menjadi satu rantaian yang benar. Diri ini masih tidak sedar apa yang sedang berlaku. Leka, malas, takut, jumud, semuanya bagaikan menjadi darah daging ini yang tidak boleh dikumuhkan.

Saat kota khalifah Uthmaniyyah hancur, saat itu saudara Muslim hatinya resah, tidurnya tidak lena, entah esok ,entah lusa, keluarga ini kehilangan ahli, dirobek oleh tangan-tangan kuffar,mungkin juga tangan-tangan pengkhianat. Pengkhianat diangkat dan dijulang sebagai hero, pembela dituduh jahat dan layak dibaling batu. Oh Sultan Abdul Hamid, kenapa engkau begitu dibenci sedangkan engkau telah membayar dengan harga yang mahal untuk Islam dan Ummah. Kenapa muka Mustafa Kamal Ataturk ini ditulis hero dalam buku teks sejarah kami.

Lenyap payung khalifah, maka gembiralah kuffar. Dengan senang mereka menyentap hijab muslimah, dengan semborono mereka mengacu muncung senapang ke anak yang kecil, dengan sewenangnya mereka menceroboh rumah Allah dan rumah kami, maka sekali,dua kali dan ke berapa kali bumi Islam disimbahi darah umatnya. Tanpa pembelaan pasukan berkuda pemimpin tidur.


Ya benar sabda Nabi saw, di suatu masa nanti umat Islam bagaikan buih-buih dilautan. Maka diri ini insaf dan sedar, diri ini masih jauh lalai, masih tebal cinta dunia, masih kuat rasa takut akan mati. Ya Allah, sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku, hanya untuk Allah Taala, Tuhan sekalian alam.




fatihi razali,

kuala terengganu,

23 Zulhijjah 1430H

11 Disember 2009



rujukan

SULTAN ABDUL HAMID II:Dari Istana Yildiz ke Pembuangan di Salonika

saifulislam.com

No comments:

Post a Comment