Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, December 4, 2009

Terengganu Kehujanan




Musim tengkujuh telah tiba. Pantai Timur menyambut kehadiran gelombang Monsun Timur Laut seperti tahun yang lepas. Terengganu Darul Iman, negeri yang kaya dengan khazanah alam, bagaikan bersyukur menyambut limpahan rahmat. Dari utara hinggalah ke selatan negeri, dari timur hinggalah ke barat negeri, dari Kemaman hinggalah ke Besut, dari Kuala Terengganu hinggalah ke Hulu Terengganu, awan-awan mendung berarak membawa kandungan air untuk dititiskan ke bumi bertuah, melengkapi peredaran kejadian alam, semuanya berjalan dengan kekuasaanNya Yang Maha Agung. Tumbuhan yang berfotosintesis di kala mentari memancar, berespirasi di kala malam hari, haiwan yang berlari dan bekerja, manfaatnya menggembirakan jutaan umat manusia. Namun, erti syukur masih tidak ada dalam kamus hidupan manusia yang alpa dan lalai. Masih sukar menyambut seruan Ilahi. Seruan kearah kejayaan.



Air Laut China Selatan yang menjadi teman daratan negeri Terengganu, pasang dan surut mengikut fitrah alam. Mutiara dan khazanah sumber bersemadi di dalam lautan ini yang begitu luas. Dengan air yang sama, kita bersuci. Dengan air yang sama, kita mencari rezeki. Tiada sebab kita bersengketa, tiada sebab kita bermusuh. Zarah-zarah elektron yang mengikat ikatan konvalen dalam satu sebatian, yang tidak mampu dileraikan, seharusnya umat manusia ini berada dalam medan magnet ini.


fatihi razali,
Kuala Terengganu
10 Zulhijjah 1430H
27 November 2009

No comments:

Post a Comment