Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Tuesday, December 29, 2009

Jauh tapi dekat



Sawah padi terbentang luas saujana mata memandang. Kehijauan yang menyejukkan mata dan menenangkan hati hingga terlupa bahang panas terik mentari membakar jasad. Hembusan angin membuatkan kain yang menutup tubuh ini turut sama beralun berkibar menari mengikut irama angin nyaman. Erti hidup untuk bersyukur.


Batas sempadan menjadi garis pemisah kita bertentang mata, berbual mesra, sambil mendakap erat tali saudara. Namun, walau sejauh benua direntas, selangkau laut direnang, seterik padang pasir mengembara, hati masih kuat berbicara semangat kalian di hatiku, bisikan kata-kata kalian tergiang di gegendang telingaku, senyuman manis kalian terukir di mindaku. Tangan ini masih terasa sejuk genggaman erat tangan kalian.

Fatamorgana itu sememangnya wujud, jauh nampak riaknya, dekat hilang entah kemana. Namun, kalian mana mungkin seperti fatamorgana. Kalian, jauh dimata tapi dekat dihati.


….buat guru,teman,sanak saudara, dan sekalian insan yang pernah mengenali diri ini…........





fatihi razali
kuala terengganu
11 Muharram 1431H
28 Disember 2009

No comments:

Post a Comment