Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Monday, December 21, 2009

Selamat tidur kekasih gelapku



Malam yang tenang, dengan bunyi desiran pohonan yang dihembus angin bayu, bibir ini berhenti mengalunkan tinta-tinta emas al-Quran, selesai mengucup mushaf yang indah. Doa dipohon dalam diri yang malu dengan tangan yang pantas tersilap, mulut yang pantas tajam menguris hati, mata yang pantas fokus kelemahan orang lain. Apatah lagi hati, lagi pantas terdetik mazmumah.


Merenung pipi ‘humaira’ yang disayangi, mengusap ubun-ubun di sebalik mahkota ‘sodiqoti’, hati berasa begitu bersalah. Begitu meninggalkan permaisuri keseorangan melayari bahtera hari ini, tanpa sedikit pun menghulurkan tangan. Engkau keseorangan mengalunkan Surah Al-Mulk tanpa temanmu yang dicintai.


Biar aku mengucup dahimu yang jernih sebagai tanda mohon maaf. Suamimu ini berterima kasih mengenang jasamu. Cintamu membuatkan aku tidak lupa untuk cinta kepada Yang Maha Pencipta, kasihmu membuatkan aku tidak lupa untuk kasih kepada Junjungan Mulia, hormatmu membuatkan aku tidak lupa untuk hormat kepada kedua orang tua.


Tidurlah wahai kekasih gelapku. Esok, kehidupan masih lagi menagih kasih sayangmu. Uhibbeik.



fatihi razali,
kuala terengganu
3 Muharram 1431H
20 Disember 2009





Glosari
Mazmumah-perkara keji
Humaira-pipi kemerah-merahan
Sodiqoti-teman yang dipercayai
Uhibbeik- aku sayang padamu

No comments:

Post a Comment