Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Monday, July 26, 2010

Bertukar kebiasaan atau beralih posisi

Bertukar kebiasaan atau beralih posisi, memerlukan satu tekad jitu yang wujud antara keberanian dan takut-takut, serta mungkin antara betul atau tidak. Minda yang telah diprogram agar tidak lari daripada kebiasaan agak mengikat diri untuk statik pada keadaan yang ada. Begitu sukar untuk memecahkan bingkai kerangka minda yang telah siap dipateri kukuh.



Eksperimen hentaman jiwa yang mencuba dalam keadaan terpaksa berjaya memecahkan bingkai kerangka minda tadi. Perbincangan keputusan ini menghurai teori bahawa bertukar kebiasaan atau beralih posisi mungkin dapat dilakukan dengan berani mencuba walaupun dalam keadaan tiada persediaan dan seribu kekurangan. Persediaan yang kosong dan kekurangan yang tak tertampung boleh dihadapi dengan buah-buah cadangan yang diutarakan sepanjang jalan beralih posisi iaitu melihat papan tanda pandangan-pandangan dan berkongsi kekurangan dalam kebersamaan menuju kejayaan.


Walaubagaimanapun, beralih ke suatu posisi yang sangat besar, teori ini mungkin tersasar daripada realiti. Perlu persediaan khusus. Mana mungkin orang terjun terus ke dalam sungai kalau tidak pandai berenang. Namun, kalau beralih posisi dalam konteks mencuba daripada tidak suka membaca kepada membaca, selalu menjadi penyerang kemudian menjadi penjaga gol, dan mana-mana cerita seperti ini, maka eksperimen ini teruji teorinya.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
13 Syaaban 1431H
25 Julai 2010

No comments:

Post a Comment