Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Thursday, July 15, 2010

Siri Bedah Buku- Membina Personaliti Terbilang, Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

Buku Membina Personaliti Terbilang, hasil karya Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj sudah habis ditatap isinya, dibaca patah perkataannya dan banyak saranan-saranan yang membina jiwa untuk terus mendaki puncak kejayaan. Buku ini ialah hadiah daripada teman yang istimewa. Buku yang kulitnya berwarna oren ini menyegarkan mata dan menarik perhatian walaupun terselit di celah-celah buku di atas meja menulis ini. Penulis menyatakan bahawa buku bukan dinilai pada ilustrasi kulit tetapi apa yang terkandung di dalamnya. Ternyata, kandungannya tidak menghampakan jiwa yang membaca.




Buku ini setebal 319 muka surat yang termuat 79 artikel membangkitkan diri untuk membina personaliti terbilang. Masih memberkas di jiwa ketika penulis mengajak diri pembaca untuk melihat rumput bukan sekadar rumput. “Perhatilah, rumput tetap hidup walaupun dicabut dan dilemparkan jauh. Rumput tetap hidup walaupun tertimpa papan tanpa matahari dan air. Kalau anda ingin membina kehebatan dan kekuatan perasaan lihatlah rumput. Ia kuat dan tersangat kuat. Ia macam tidak berharga tetapi haiwan memakannya untuk mendapat tenaga dan terus hidup. Manusia pula memakan haiwan berkenaan lalu mendapat kesihatan dan kekuatan badan. Tidakkah itu menunjukkan rumput sangat kuat?”



Analogi ini antara salah satu kita belajar dari alam yang dibentangkan oleh Allah SWT. Tidak Allah SWT menjadikan sesuatu dengan sia-sia. Sayugia diri ini merenung, berfikir sejenak, bermuhasabah dan seterusnya melakarkan peta kejayaan. Kembali semangat untuk meneruskan usaha.




Fatihi Razali
Kuala Terengganu
2 Syaaban 1431H
14 Julai 2010

No comments:

Post a Comment