Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Tuesday, July 20, 2010

laporan enam bulan pertama.....

Diam tak diam, sudah enam bulan kami berpeluh memerah tenaga di gerai burger yang di mata sendiri tampak biasa. Itu di mata sendiri, kalau di mata orang lain, mahu juga mendengar kutukannya. Tetapi, kami boleh tersenyum kerana gerai burger itu hasil karya seorang yang bekerja kuat dan profesional. Kami hanya memasang atapnya sahaja. Lagipun menggunakan kayu-kayu terpakai. Bunyinya seperti teknologi hijau. Tinggalkan cerita gerai burger kami kerana selepas ini, gerai ini akan disolek dengan lebih ceria.




Si jurutera elektronik dan si jurutera kimia menjual burger. Aneh juga bunyinya. Boleh membuka ruang-ruang pesimis. Maka, kami terpaksa optimis. Mana tahu, tumisnya sedap. Malam berganti malam(operasi hanya waktu malam), bisnes berjalan seiring bulan yang adakalanya cerah mengambang, adakalanya mengucup seperti sabit, dan adakalanya juga kabur-kabur anak bulan. Fahamkan maksudnya?


Namun, pancaran lampu kalimatang tetap dihidupkan, kuali tetap dipanaskan. Si jurutera elektronik setia mengoreng daging burger jika diminta, si jurutera kimia sedia membungkus burger untuk pembeli budiman. Setakat ini, pemasaran untuk tempahan hanya satu sekolah. Perlu bekerja keras mengembangkan pemasaran untuk meningkatkan jualan, seterusnya gaji boleh merasa lebih sedikit. Doakan, bisnes berjalan lancar, mengembang dan berjaya. Tidak lupa kaf ba ra kaf alif ta nun……keberkatan…..


Enam bulan berikutnya, berdepan dengan kenaikan harga petrol dan LPG…….



Fatihi Razali
Kuala Terengganu
7 Syaaban 1431H
19 Julai 2010

No comments:

Post a Comment