Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Wednesday, July 7, 2010

Mencintai latihan.........

Latihan, dilatih, latih tubi, antara perkataan yang sering mengasak hebat hari-hari yang berlalu. Latih itu bertatih dan latih juga letih. Kalau berlatih membidik, daripada persis kepada jitu. Kalau berlatih mengangkat, daripada gram kepada kilogram. Kalau berlatih membaca, daripada lambat kepada cepat. Konklusi berlatih, daripada pencapaian yang sedikit kepada kemajuan yang besar.




Sudah pasti dalam latihan, perasaan jemu, bosan, dan putus asa antara elemen yang menerjah jiwa untuk meletakkan titik noktah pada akhir perkataan latihan. Tidak dapat lari menjauh perasaan ini. Sekelumit perasaan ini membuatkan diri berpuas hati pada pencapaian yang sedia ada. Jangankan mengaplikasi formula dalam latihan, formula untuk menghilangkan perasaan-perasaan ini pun sudah bercabang jalannya. Makanya, diri sendiri terpaksa berlakon seolah-olah mencintai latihan agar latihan berjalan seperti biasa.


Fatihi razali
Kuala terengganu
24 Rejab 1431H
7 Julai 2010

No comments:

Post a Comment