Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Tuesday, July 27, 2010

Siri Bedah Buku- Biar Kecil Asalkan Berhasil, Dato' Dr. Rusly Abdullah

Menceburi bidang keusahawanan tidak semudah memandang usahawan yang sedang menjalankan jual beli. Entah apa bebanan dan cabaran yang ditanggung usahawan itu. Bagaimana mereka bermula? Apa caranya? Semua itu berlegar dalam minda diri ini yang berjinak-jinak dengan dunia keusahawanan. Selain meminta pendapat, diri ini juga sibuk membelek buku-buku yang boleh diambil tips untuk dijadikan panduan.



Diri ini telah dua kali khatam membaca buku Biar Kecil Asalkan Berhasil, karya Dato’ Dr. Rusly Abdullah. Penulis mencanangkan idea berniaga bermula dengan perniagaan kecil tanpa perlu berhutang. Usahakan selagi boleh walaupun kecil. Biar kita digelar penjaja jalanan yang tiada status, tetapi memegang sendiri kuasa kewangan tanpa terikat dengan ahli lembaga pengarah, tanpa berangan mendapat pulangan besar dalam pelaburan yang indah khabar dari rupa.


Kaedahnya, bermulalah dengan apa yang ada dan tidak perlu menagih kesempurnaan sebelum mula berniaga. Jiwa yang besar, mampu mengorak langkah ke hadapan. Sediakan tabung selesai berniaga yang mana siap membahagi modal, simpanan, kegunaan diri dan keluarga, zakat dan infak, pembesaran perniagaan dan melunaskan hutang. Walaupun kuantitinya kecil-kecil, tetapi berhasil. Daripada besar akhirnya bubar.


Idealistik perlaksanaannya dan mampu memberi semangat kepada pengusaha jalanan atau kecil untuk terus maju dan maju. Terlupa, buku ini belum dipulangkan kembali kepada sahabat yang turut sama terjun ke bidang keusahawanan.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
14 Syaaban 1431H
26 Julai 2010

1 comment:

  1. saya juga dah khatam buku ni.. mat menarik...

    ReplyDelete