Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Wednesday, July 28, 2010

besar kepada kecil

Hari ini, ilham yang boleh dikongsikan datang menjengah ke dalam kepala minda. Ideanya bersumber fungsi biologi badan manusia. Nutrisi seperti karbohidrat,protein dan sebagainya yang masuk melalui organ dalam badan manusia dipecahkan kepada unit asasnya untuk diserap ke dalam saluran darah. Kalau protein, unit asasnya asid amino, karbohidrat unit asasnya gula, semuanya berpecah untuk diselesaikan oleh bahagian badan yang bertanggungjawab. Gabungan unit-unit kecil ini mengagahkan fizikal dan menstabilkan keseluruhan sistem badan.

Begitu juga apabila berhadapan suatu perkara yang besar. Perkara yang besar ini dipecahkan kepada perkara yang kecil-kecil. Perkara yang kecil ini diambil peranan oleh badan-badan yang bertindak. Penyelesaiannya daripada besar kepada kecil, tindakannya daripada kecil kepada besar. Suatu keadaan timbal balik yang harmoni. Sudah tentu matlamatnya daripada kecil kepada besar.


Di sebalik teori sains itu, mungkin boleh diintai kaedah kehidupan. Tetapi perlu diakui, sesuatu kejadian yang diciptakan oleh Allah itu sangat hebat. Teori sains hanya menyokong. Merenung kejadian di hadapan mata, kalimah syukur yang terpancul di mulut, merendam di hati.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
16 Syaaban 1431H
28 Julai 2010.

No comments:

Post a Comment