Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Wednesday, July 14, 2010

Siri Bedah Buku-Novel Sejarah Islam Salahudin Ayubi Penakluk Jerusalem, Abdul Latip Talib

Hari ini, sebuah novel sejarah Islam bertajuk Salahuddin Ayubi Penakluk Jerusalem karya Abdul Latip Talib menjadi teman dalam waktu pembacaan yang sekejap-lama. Bilangan muka surat yang pada awalnya dianggap memakan lama untuk dihabiskan, rupa-rupanya hanya sekejap menatap pengembaraan pahlawan agung yang berjaya membebaskan Kota Baitul Maqdis daripada cengkaman tentera Salib. Bermula halaman pertama sehingga akhir kalam, diri ini tertarik dan khusyuk meneliti perjalanan menyelusuri padang pasir, bukit-bukau, merentas samudera luas tentera Islam yang mengejar kemenangan ataupun syahid. Pemimpinnya, Salahuddin Ayubi yang digeruni sekalian raja di Eropah.




Diri ini timbul perasaan benci tatkala membaca perenggan dimana tentera Salib yang melanggar Baitul Maqdis pada tahun 490 Hijrah(1099Masihi) telah membunuh semua tawanan termasuk kanak-kanak dan memperkosa wanita-wanita. Mengapa dunia tidak mahu melihat Salahuddin Ayubi yang mempamerkan keperibadian yang tinggi. Selesai pertempuran merebut kota-kota strategik yang dimenangi tentera Islam, wanita dan kanak-kanak dibebaskan serta tawanan dibebaskan dengan bayaran tebusan. Sekalian tentera Islam sedar, berjuang hanya untuk mendapat keredhaan Allah Taala. Begitu yang ditarbiyahkan panglima mereka, Salahuddin Ayubi.



Membaca kisah-kisah siri peperangan, diri ini menangkap penceritaan strategi peperangan yang mengikut cara yang telah dilakukan Rasulullah SAW, motivasi dan disiplin tentera Islam yang tinggi dan sentiasa bergantung harap kepada Allah, telah membuahkan kemenangan menawan kota satu demi satu sehingga terbebasnya Baitul Maqdis pada tahun 588 Hijrah(1192 Masihi). Laungan azan kembali berkumandang di Masjidil Aqsa. Melekat di minda tentang masyhur kata-katanya ”Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia,” Sempat diri ini berdoa “Ya Allah, kembalikanlah bumi Palestin ke tangan umat Islam yang kini diratah rakus oleh Yahudi Laknatullah,”



Fatihi razali
Kuala terengganu
2 Syaaban 1431H
14 Julai 2010

No comments:

Post a Comment