Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, July 17, 2010

Fotosintesis

Petang ini, di luar sana, hujan masih lagi membuat terjunan berani mati, namun manfaat bagi semua. Sekalian hidupan dapat merasai kasih sayang dan rahmatNya, walaupun curahannya berirama lebat, rintik, dan berhenti, kemudian rintik, seterusnya kembali lebat. Sebenarnya, rencana kelana petang ini adalah untuk bertamu ke rumah Mak Cik di Kg. Nibung, Kuala Berang. Sementara menunggu kereta, ada baiknya membelek sehelai dua buku rujukan tebal Fertilizers and Soil Amendments, kalau-kalau ada sesuatu yang terjumpa. Sememangnya buku ini dipinjam untuk mencari kalau-kalau ada yang bersangkutan dengan baja kompos.



Kenapa baja kompos? Kerana ada projeknya yang terbengkalai kaku tidak bergerak. Walaupun maklumat di internet sudah disaring, tetapi terjumpa buku ini, sayugia membelek dulu kandungannya. Ketika di sekolah rendah sudah mengenal apa itu fotosintesis, dewasa ini lebih mengerti persamaan kimianya, fungsi biologinya. Namun disebalik hikmah fotosintesis ini, tersingkap makna belajar melihat alam. Boleh dikatakan indahnya peribadi tumbuh-tumbuhan kerana sanggup menyerap gas yang dilepaskan manusia kemudian menyedut sedikit air dan berpanas di bawah terik matahari untuk menyediakan makanan dan oksigen buat manusia dan haiwan. Pengorbanan yang begitu indah. Allah tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
4 Syaaban 1431H
16 Julai 2010

No comments:

Post a Comment