Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Thursday, July 22, 2010

Siri Bedah Buku-Biografi Sasterawan Negara A.Samad Said, Awang Abdullah

Memulakan siri bedah buku pada kali ini dengan kalimah syukur kepada Allah SWT. Syukur kerana dipertemukan jodoh dengan buku ini, buku yang memaparkan biografi seorang sasterawan negara. Diri ini pernah melihat sosok tubuh ini secara langsung ketika demonstari mansuh PPSMI di Masjid Negara kira-kira setahun yang lalu. Selebihnya, diri ini hanya menatap wajahnya di lembaran akhbar, buku dan internet. Cuba juga membaca karya puisi, cerpen dan mendengar lirik lagu Bahasa Terindah. Cuma belum membelek karya novel yang berhalaman tebal seperti Salina, Ke Mana Terbang Si Burung Senja, Sungai Mengalir Lesu, Di Hadapan Pulau, Langit Petang, Wira Bukit, Hujan Pagi, Bulan Tak Bermadu di Fatherpur Sikri dan Lantai T. Pinkie. Entah bila diri ini bertemu jodoh dapat mengikuti travelog dalam karya-karya agung ini.




A.Samad Said, wajah penulis besar ini mudah dikenal dengan rambut, janggut dan jambangnya yang panjang dan memutih. Dalam usianya yang senja ini, masih mampu berkarya dan berkongsi semangat buat penulis muda. “Nak jadi penulis, kena rajin membaca,” nasihatnya. “Saya membaca 10 hingga 12 buah buku sehari, secara tebuk-tebuk,” contohnya.



Anak kelahiran Kampung Belimbing Dalam,Melaka pada 9 April 1935 ini mendapat dorongan yang kuat daripada ibunya yang suka bercerita. Derita hidup zaman perang diungkapkan dalam karyanya. Bergaul dengan penulis-penulis besar, sudah pasti pencak menulisnya tangkas. Maka, Anugerah Pejuang Sastera, Anugerah Sastera Asia Tenggara(SEA Write Award), dan Anugerah Sasterawan Negara layak baginya. InsyaAllah, tidak mustahil Anugerah Nobel Kesusasteraan menjadi miliknya.



Apa yang boleh direnung di sini ialah saranan, nasihat dan ungkapan kata-katanya. “Perjalanan atau pengembaraan juga sebenarnya adalah proses menuntut ilmu; proses mematangkan minda dan menterjemah misteri dunia,”

“Kesusasteraan adalah laporan hidup daripada siri krisis yang dihadapi oleh manusia, kepatahannya, sukanya yang sedetik dan dukanya yang berpanjangan, ketawanya yang pendek dan tangisnya yang berulang,”

“Seorang penulis perlu mempunyai bingkai peribadi yang akan menjadi identiti unik penulis itu sendiri,”

“Kata-kata penting dalam sastera kerana kata-kata menjadi wakil hati nurani yang sah seorang penulis,”



Teks pidatonya “Menulis itu Resah yang Bahagia, Duka yang Indah. Saya sebenarnya amat khuatir untuk mencanangkan sesuatu landas, kerana canang peribadi biasanya canang angkuh. Apabila setiap kali kita menulis kita sebenarnya sudah pun menyingkap diri. Dan biasanya akan ada kecenderungan untuk banyak menjulang egoisme sendiri. Dalam hubungan ini sebenarnya ada dua cara: Satu, mengumumkan satu idea besar yang biasanya tidak mesti akan terisi: satu lagi, cukup sekadar menjengah sejarah sebagai landas bagi membangunkan semula dunia mutakhir yang sekira-kira difahami. Dan saya serasi dengan jalan yang kedua ini,”


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
9 Syaaban 1431H
21 Julai 2010

No comments:

Post a Comment