Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, July 16, 2010

Siri Bedah Buku- Langit Ilahi 2 Kembara Hamba Mencari Cahaya, Hilal Asyraf

Berbicara tentang cahaya, tafsiran dan taksirannya menjurus kepada cerah, terang, bersinar, berkilau dan banyak lagi ungkapan-ungkapan yang mengambarkan dunia ini memerlukan cahaya. Cahaya yang berlegar dalam makmal sains diketahui umum, bergerak dengan halajau yang sangat pantas dan tidak mampu dikejar manusia. Namun, jika membaca buku Langit Ilahi 2 Kembara Hamba Mencari Cahaya, karya Hilal Asyraf, semacam cahaya itu sedang menyuluh sepanjang kembara, menyalakan mentol minda dan menjadi pencerahan hati yang gelap.



Mencari punca cahaya, kembalilah kepada Allah. Sebanyak 60 artikel yang termuat dalam buku ini, tidak terlepas merasakan diri ini hamba yang memerlukan cahaya bagi meneruskan kehidupan. Cinta Allah dan Rasul, ibu bapa, suis cahaya sudah dipetik. Begitu memotivasikan bila membaca artikel Allah Dekat dan Sedia Menolong, juga menggerakkan diri ini untuk Selesaikan Urusan Allah, Allah akan Selesaikan Urusan Kita. Penulis juga mengingatkan Lima Musuh Orang Mukmin sebagaimana sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Orang Mukmin itu sentiasa berada di ambang lima dugaan yang sukar: 1. Mukmin yang dengki kepadanya. 2. Munafik yang benci kepadanya.3. Kafir yang memeranginya. 4. Syaitan yang menyesatkannya. 5. Nafsu yang sering bertarung untuk menewaskannya.”


Cahaya itu datang menyuluh dengan adanya ilmu. Nukilan Imam Syafi’i yang tertera di kulit buku ini “ Ilmu itu adalah cahaya dan cahaya itu tidak akan menyimbah di hati orang-orang yang melakukan maksiat,”. Sayugia diri ini menjauhi maksiat. Menghabiskan pembacaan yang kira-kira panjang kerana membelek 260 muka surat, diri ini mendoakan penulis sentiasa dilimpahi barakah berkongsi ilmu, juga teman istimewa yang sudi menghadiahkan buku yang bermakna ini.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
4 Syaaban 1431H
16 Julai 2010

No comments:

Post a Comment