Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Saturday, July 17, 2010

Soal rasa lidah tak boleh bohong

Semalam, turut merasa angin berita yang menyengat perasaan untuk tidak berpuas hati dengan pengumuman kenaikan harga barang keperluan rakyat. Walaupun kenaikan sen tidak besar, tetapi mampu menguris hati rakyat yang pendapatan tidak seberapa. Kata pemimpin, ini adalah untuk pelarasan harga dan tidak terlalu membebankan rakyat. Sungguh lancar mulut berbicara sedangkan pemimpin sendiri tidak sanggup bersusah bersederhana bersama rakyat. Bukan sahaja bicara lidah tidak bertulang, malah sanggup menyusup dan bersembunyi di sebalik istilah kata-kata yang sama sekali tidak difahami rakyat yang sebelum ini hanya sempat bersekolah rendah Melayu. Yang lepasan universiti pun terleka dengan istilah-istilah ini. Katanya, ekonomi mapan.



Kalau sebelum ini politik wang(rasuah), beri lesen(judi halal), bangkrap(hapus subsidi), jaga kesihatan kurangkan gula(naik harga gula) menjadi laungan yang nampak menyederhanakan situasi sedangkan ianya begitu parah, tetapi kini alasan pelarasan harga(barang naik, petrol naik) dicanang media arus perdana. Diri ini tahu, petugas media arus perdana sendiri tidak berpuas hati tetapi apakan daya, tugasan menyampaikan berita itu terpaksa disampaikan walaupun tidak seperti iklan “soal rasa, lidah tak boleh bohong.”


Sembang rakyat jelata mengatakan pendapatan tidak cukup, sembang ahli ekonomi mengatakan defisit sahaja memanjang, sembang pemimpin mengatakan rakyat harus memikul beban. Entah bila habisnya sembang-sembang ini berlegar dalam udara negara. Mungkin jika yang memerintah itu berjubah dan berserban dapat mengalih sembang-sembang ini menjadi pujian dan senyuman di bibir rakyat kerana yang memakai kemas berkot dan bertali leher nampaknya hanya mendabik dada pandai ekonomi, tetapi hancur.

Fatihi Razali
Kuala Terengganu
5 Syaaban 1431H
17 Julai 2010

No comments:

Post a Comment