Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Thursday, July 15, 2010

Penghormatan yang tidak disedari.....

Membelek album foto dengan merenung lama setiap foto yang ditatapi bagi mengimbau kenangan lama kadang-kadang dapat mencuitkan hati dan mententeramkan jiwa. Ada juga foto yang memberi inspirasi untuk membuat kejutan dengan anugerah kejayaan. Segmen zaman kecil, foto-foto dibangku sekolah, dengan wajah comel rakan-rakan dan riang tawa yang tidak berkesudahan mengamit satu perasaan saat teringat ada di antara yang diberi arahan membaca dalam kelas dan diikuti rakan-rakan, ada yang mengetuai kumpulan bertugas, ada yang diberi tugas khusus hanya memadam papan hitam walaupun tidak gembira dengan debu kapur, ada yang mendapat hadiah kerana juara dalam peperiksaan dan tidak kurang ada yang kena berdiri di atas bangku sekolah. Sebenarnya itu semua adalah penghormatan yang diberikan sesuai dengan usia kecil. Ketika ini mungkin tidak merasa apa-apa, tetapi bagi guru, suatu penghormatan daripada guru.




Terima kasih para guru yang sentiasa memberi penghormatan pada manusia zaman kecil walaupun manusia zaman kecil itu tidak mengambil kisah sebenarnya. Adakah itu penghormatan atau hanya sekadar hadiah dan denda. Ya, ya, penghormatan yang tidak disedari.



Fatihi Razali
Kuala Terengganu
3 Syaaban 1431H
15 Julai 2010.

No comments:

Post a Comment