Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, July 2, 2010

Rona warna si kecil

Seawal usia yang kecil, apa yang terhidang di depan mata dikunyah dan dihadam dengan baik. Kalau perkara yang baik, syukurlah. Tetapi kalau perkara yang buruk, minta dijauhkan. Maka, bukan bahu ibu bapa sahaja yang memikul, tetapi lengan-lengan orang di sekelilingnya turut sama perlu berpaut bergabung tenaga untuk sama-sama mencorakkan rona warna si kecil. Si kecil ini hanya tahu meniru dan menyalin semula perlakuan ramai tanpa bekal pemadam ditangannya untuk memadam mana-mana yang tidak perlu. Jadi, seorang pelakon manusia itu harus memberikan contoh lakonan yang baik di depan si kecil. Ingat, bukan sekadar lakonan, tetapi jiwa yang disulami etika dan tanggungjawab bersama.




Sepinggan hidangan yang berkhasiat untuk mengenyangkan perut si kecil tidak cukup untuk menjadikan si kecil membesar dengan baik. Seindah kata nasihat dan tunjuk ajar juga perlu disuap ke dalam pemikiran si kecil agar si kecil tidak resah menanti bual bicara si besar yang lembut dan penuh kasih sayang. Anasir hitam hendaklah segera ditempis dalam pencak rona warna si kecil. Insyaallah, seorang insan yang baik sedia membesar.



…………Teringat Yaya berusia 5 Tahun, meniru adengan cashier dengan menggunakan tetikus komputer yang bernyala untuk menyaring barang jualan(bedak dan sikat) dalam permainan jual-beli. Kemudian menekan papan kekunci komputer seperti mengeluarkan duit dari mesin petty cash sebagaimana adengan cashier di pusat membeli-belah. Tak terfikir apa yang difikirkan Yaya……..



Fatihi razali
Kuala terengganu
18 Rejab 1431H
1 Julai 2010

No comments:

Post a Comment