Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Friday, July 23, 2010

Siri Bedah Buku-Dua Dunia, Anis Sabirin

Malam ini, selesai sudah membaca travelog seorang wanita gigih dan semangatnya sekeras besi waja yang telah mengharungi suka duka di negara gergasi dunia, Amerika Syarikat. Travelog yang terakam dalam buku ini berjudul Dua Dunia, karya Anis Sabirin, juga seorang pengembara di benua besar Amerika Syarikat, di mana selalu kita kenal Amerika Syarikat melalui Hollywood.



Sedikit tentang biografi penulis, kunjungan awal sebagai mahasiswa yang mendapat Biasiswa Fulbright bagi melanjutkan pelajaran Ijazah Sarjana Sastera(MA) Kajian Asia Tenggara. Kemudian penulis bertukar kepada bidang ekonomi dan akhirnya mendapat Ijazah MA dan PhD dalam bidang ekonomi antarabangsa. Dalam tahun-tahun 1980-an, beliau bertugas sebagai Profesor Adjung di beberapa buah universiti di Los Angeles. Pengalaman bekerja di Pejabat Perdagangan Malaysia di California, memberi peluang untuk bertemu dengan usahawan dari negara-negara lain juga termasuk usahawan Malaysia yang datang ke Amerika untuk meninjau pasaran di benua besar ini.


Kehidupannya selama 27 tahun di benua ini, disalin indah ke dalam buku ini. Dari isu mahasiswa, perkauman, jenayah, sastera, sehingga wanita dan remaja, penulis memaparkan citra hidup lengkap dengan latar tempat dan sikap yang beiringan dengan masa yang sentiasa berdetik. Washington D.C, Los Angeles, San Francisco, California, Beverly Hills, antara tanah yang pernah didiami penulis. Di sini, sekitar kehidupan masyarakat diceritakan termasuk gelagat anak-anaknya bergaul dengan masyarakat setempat, sambil meninjau senario Kuala Lumpur yang sedang pesat membangun ketika itu.


“Di Amerika Syarikat, penerbitan buku yang berdasarkan kisah benar tumbuh subur. Pengarang-pengarang Amerika Syarikat boleh begitu bertenaga menulis buku-buku yang tebal dan terperinci tentang kes-kes jenayah yang berlaku pada masa kini. Lebih menghairankan mereka boleh melahirkan karya itu dengan begitu cepat selepas sesuatu kejadian itu berlaku. Selain itu, orang bebas menggunakan kemudahan perpustakaan di mana-mana universiti. Orientasi orang Amerika begitu taasub terhadap kejayaan kebendaan dan pencapaian pembaharuan serta ilmu pengetahuan.” Mereka suka bersaing. Perantau ekonomi dari negara lain turut sama berlumba membina kejayaan disini.


Namun, beberapa hal yang tidak enak didengar dan ditonton. Kebebasan seks, dadah, alkohol dan berlakunya kejadian tembak menembak di kalangan remaja, membarah di kota-kota besar Amerika Syarikat. Sedikit sebanyak, budaya ini mempengaruhi masyarakat Timur.


Tragedi hitam penulis di benua ini ialah kemalangan yang hampir meragut nyawa. Namun, ketabahannya di samping dorongan semangat oleh suami, membugar kembali kembaranya. Sekali lagi, suaminya menjadi teman yang faham ketika penulis terkandas dalam percaturan dunia pelaburan berbahaya iaitu berjual beli dalam komoditi. Sejarah  terkandas di Merrill Lynch ini mendorong penulis berpindah dari Claremont ke Washington D.C sekira jarak perjalanan selama seminggu dengan kereta Volkswagen bersama keluarga. Hidup ditempat baru selalunya bergelut untuk mendapatkan kediaman yang aman, dan pekerjaan bagi menampung keluarga. Namun, pergelutan itu berjaya diselesaikan.


Sekembali ke Kuala Lumpur, kilang membuat alat ganti bagi kereta proton di Kelang yang kemudian berpindah ke Shah Alam menjadi kesibukannya mengurus bersama suami selain kerap ke Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai Karyawan Tamu. Membaca travelog ini, diri ini sedikit sebanyak mengenal Amerika melalui jiwa pengembara. Jika dibaca fakta dan ensiklopedia, mungkin penerangannya kaku bercerita latar tempat dan masyarakat. Tetapi membaca buku ini, latar tempat dan masyarakat meresap dalam pembacaan.


Fatihi Razali
Kuala Terengganu
11 Syaaban 1431H
23 Julai 2010

No comments:

Post a Comment