Masa sekejap yang terisi dengan melarikan mata pena pada lembaran putih dan dipaparkan di dalam alam maya sebagai perkongsian rasa hati dan fikir minda........

Thursday, July 22, 2010

Membelek sirah

Dunia perniagaan, atau juga keusahawanan, atau biasa juga kita dengar perdagangan, tidak semudah ungkapan jual dan beli. Disiplin dunia ini memerlukan keahlian khusus. Gabung jalin bakat dan minat. Entah kenapa diri ini, sejak akhir-akhir ini terasa tidak termotivasi dengan dunia ini. Mungkin kelambu selesa masih menutup kamar perjuangan sehingga masih lena dibuai mimpi. Atau juga nyamuk-nyamuk yang mengundang ghairah menepis tidak lagi hinggap mencabar waktu tidur.



Pernah juga diri ini mendengar, jika tiada apa yang ingin dilakukan, asahlah pensel. Itu paling kurang. Tetapi, diri ini lebih suka membaca berbanding mengasah pensel. Membelek buku motivasi perniagaan, tahu tips-tips yang mengerakkan hati untuk terus berusaha. Ghairah menimba ilmu melalui psikologi dan sains, terkadang kita lupa mengintai sejarah dan membelek sirah.


Membuka lembaran sirah selepas Hijrah Rasulullah SAW dan para sahabat, kagum dengan sahabat Rasulullah SAW yang bernama Abdul Rahman bin Auf. Di Mekah dikenali seorang yang kaya. Kini selepas hijrah, tiada apa yang tinggal. Namun ketika ditawarkan harta oleh Sa’ad bin Ar-Rabi’, Abdul Rahman bin Auf menolak dan sebaliknya minta ditunjukkan pasar. Mentega dan keju menjadi barang jualannya. Dengan kecekapannya berdagang, kekayaan kembali dirasai. Ada juga di kalangan Muhajirin yang turut sama berdagang. Kepandaian orang-orang Mekah dalam bidang perdagangan, muncul kata-kata orang; Dengan perdagangannya itu ia dapat mengubah pasir sahara menjadi emas.


Kalau cinta? “Rasanya keluar dari litar sembang ini”………………



Fatihi Razali
Kuala Terengganu
10 Syaaban 1431H
22 Julai 2010.

No comments:

Post a Comment